Piłeczkowe rozgrzewki językowe

Na swoich zajęciach bardzo często wykorzystuję różnego rodzaju przedmioty. Myślę, że jak większość nauczycieli czy lektorów cierpię na syndrom ‚to mi się przyda’ 🙂 Jednym z moich ulubionych rekwizytów jest piłka i to ona będzie główną bohaterką dzisiejszego wpisu.

Gry i zabawy z piłką stosuję przede wszystkim jako rozgrzewki na początku zajęć. Można je również wykorzystać w połowie lub na końcu lekcji. Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych pomysłów na gry z użyciem piłki. Dzieci mogą siedzieć/stać w kole lub w rzędzie.

  1. Name 3 – nauczyciel rzuca piłkę podając kategorię, z której uczeń ma wymienić 3 słowa np. Name three farm animals – a cow, a horse, a duck.
  2. Skojarzenia – nauczyciel rzuca piłkę i podaje dowolne słowo w j. angielskim. Uczeń, który łapie piłkę wymienia wyraz kojarzący mu się z tym wypowiedzianym przez nauczyciela np. green – a tree; fast – a car; a dog – bark.
  3. Gorąca piłka – znacie grę w kolory? Moi uczniowie postanowili wykorzystać reguły tej gry do zabawy w gorącą piłkę. Zanim rozpoczniemy grę wybieramy wyrazy, które będą ‚gorące’. Ja zazwyczaj wybieram całe grupy wyrazów np.  colours, numbers, ale można również wybrać konkretne słowa np. blue, eleven. Nauczyciel rzuca piłkę, wymieniając przy tym wyrazy z różnych kategorii. Gdy uczeń usłyszy słowo, które należy do gorącej kategorii, nie łapie piłki bo zostanie poparzony. Jeżeli ją złapie, klęka na jedno kolano (potem na dwa, siada ‚po turecku’, jednym łokciem dotyka ziemi, następnie dwoma). Jeśli następnym razem uczeń złapie piłkę w dobrej chwili, może podnieść się o jeden poziom.
  4. Dokończ zdanie – nauczyciel rzuca piłkę podając początek zdania. Uczeń, który łapie piłkę ma za zadanie dokończyć zdanie np. My favourite colour is … – blue; My favourite colour is … – My favourite colour is blue.
  5. Wąż wyrazowy – nauczyciel rzuca piłkę i podaje dowolne słowo w j.angielskim. Uczeń, który złapie piłkę musi wymienić wyraz zaczynający się na ostatnią literę poprzedniego i podaje piłkę koledze obok.
  6. Earth, Air, Sea – nauczyciel rzuca piłkę i mówi Earth, Air lub Sea. Osoba, która łapie piłkę musi wymienić zwierzę, przedmiot itp., które można spotkać na danej przestrzeni np. Earth – a dog; Air – a plane; Sea – a boat.
  7. Wybuchająca bomba – tym razem piłkę traktujemy jak bombę. Zasady gry są takie jak w zabawie ‚Urodziny’ w programie ‚Kocham Cię Polsko’. Nauczyciel ustawia czas i podaje jednemu uczniowi piłkę. Następnie zadaje mu pytanie. Jeśli uczeń odpowie prawidłowo, podaje piłkę dalej, jeśli nie otrzymuje kolejne pytanie. Uczniowie muszą spieszyć się z odpowiedzią, żeby bomba nie wybuchnęła w ich rękach. Kiedy ustalony czas upłynie, bomba wybucha.

Do powyższych zabaw najczęściej wykorzystuję niedużą, kudłatą piłeczkę. Moi uczniowie uwielbiają ją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *